3 min. leestijd
14 August 2024

Het opzetten van contractbeheer in 6 simpele stappen

Geschreven door Daphne van Grevenhof

Hoogstwaarschijnlijk spenderen jij en je collega’s veel tijd aan het vinden van een geschikte leverancier en leggen de gemaakte afspraken vast in een contract. Maar wat gebeurt er nadat het contract is ondertekend? Vaak gaat het toch mis bij de uitvoering en wordt er niet meer zo nauwkeurig gewerkt. En dat is ZO ontzettend zonde! Het opzetten van contractbeheer is daarom erg belangrijk. In deze blog bespreken we hoe je contractbeheer opzet in 6 simpele stappen.

Als je van plan bent om contractbeheer op te zetten binnen je organisatie, dan zijn er een aantal belangrijke stappen die je kunt volgen om ervoor te zorgen dat het proces soepel verloopt. Het is tijd om aan de slag te gaan! Hier zijn zes stappen die u kunt volgen om contractbeheer op te zetten.

Stap 1: Verzamel alle bestaande contracten

Voordat je aan de slag gaat met het beheren van contracten, is het belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van alle bestaande contracten. Zorg ervoor dat u een inventaris maakt van alle contracten die u momenteel heeft, inclusief de details van elk contract, zoals de partijen, de duur en de vervaldatum.

Stap 2: Maak een checklist

Bij het opzetten van contractbeheer is het belangrijk om interne afspraken te maken over wat een contractdossier precies inhoudt voor jullie organisatie. En wat zijn de pijnpunten op dit moment? Daarvoor is het handig om een checklist op te stellen met daarin de vereiste informatie die moet worden geregistreerd bij een contract.

Enkele voorbeelden:

  • Type contract
  • Omschrijving
  • Contracteigenaar
  • Gekoppelde leverancier
  • Gekoppelde vestigingen en/of afdelingen
  • Ingangsdatum
  • Expiratiedatum
  • Opzegtermijn
  • Contractomvang
  • Contractwaarde

Stap 3: Creëer draagvlak

Zorg dat je jouw gehele organisatie erbij betrekt. Laat het belang van contractmanagement bijvoorbeeld in de besluitvorming opnemen. Hierdoor creëer je draagvlak en wordt de nieuwe manier van registreren gemakkelijker geaccepteerd. Vaak worden de leveranciers erg secuur uitgezocht, het proces hierna is net zo belangrijk om de waarde van contracten en relaties met leveranciers te behouden.

Stap 4: Overweeg software om te automatiseren

Kies een contractbeheersysteem dat bij uw organisatie past. Dit kan een spreadsheet of speciale contractbeheersoftware zijn. Diverse software zijn te kust en te keur in de markt aanwezig. Goede software voor je contracten is één van de belangrijkste instrumenten om effectief contractmanagement mogelijk te maken.

Stap 5: Implementeer en leid je gebruikers op 

Implementeer het contractbeheersysteem: zorg ervoor dat uw hele team weet hoe het contractbeheersysteem werkt en hoe ze ermee moeten werken. Bied training aan als dat nodig is. Oftewel; leid je gebruikers op: wat is een contract? Welke informatie moet minimaal worden ingevoerd? Hoe voer ik het in? Zo voorkom je fouten en stimuleer je een correcte en efficiënte manier van werken. Krijg inzicht door overzicht.

Stap 6: Bewaak en beoordeel contracten

Maak regelmatig tijd vrij om uw contracten te bekijken en te controleren of ze nog steeds relevant zijn en of de voorwaarden nog steeds van toepassing zijn. Zorg ervoor dat u op tijd op de hoogte bent van aanstaande vervaldata zodat u contracten kunt verlengen of opzeggen als dat nodig is.

 

Kortom..

Het opzetten van een efficiënt contractbeheer systeem is belangrijk voor elke organisatie om ervoor te zorgen dat contracten correct worden uitgevoerd en om problemen tijdens de uitvoering te voorkomen. Nu ben jij aan de beurt! Ga aan de slag met de stappen en krijg grip over jouw contracten.

Meer weten?

Wil je graag meer weten over de gemakken van de module contractbeheer van Spinnr en het meten van KPI’s? Neem contact op met ons of vraag je een gratis demo aan!

Delen

Gerelateerde artikelen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

ActueelFacilitair (beheer)16 juni 2025

Terugblik op de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer 2025

Lees meer
ActueelAlgemeenFacilitair (beheer)27 mei 2025

De 5 grootste facility management valkuilen in kleinere organisaties (en hoe je ze voorkomt)

Lees meer
ActueelFacilitair (beheer)23 mei 2025

Wij staan op de Vakbeurs Facilitair met FAMAS 2.0!

Lees meer