Het is dan toch zover: er zijn versoepelingen van de coronamaatregelen in Nederland. Op 26 en 28 april zijn de eerste stappen gezet. Volgens het openingsplan van de Nederlandse overheid zullen er waarschijnlijk op 19 mei nieuwe versoepelingen worden doorgevoerd, als de besmettingscijfers goed zijn tegen die tijd. Daarna komen er gefaseerd nieuwe stappen. Hoe ziet dit pad eruit en wat houdt dit in voor je facilitaire organisatie?
Stappen versoepelingen
Als de besmettingscijfers het toelaten, wordt de samenleving in drie maanden geopend. Er zullen waarschijnlijk nog wat voorwaarden overblijven, maar hopelijk is er dan weer een groot deel van de vrijheid terug om te werken en leven zoals we gewend waren. De overheid voorziet hiervoor zes stappen. De eerste stappen hebben we al genomen op 26 en 28 april 2021. Toen konden studenten weer gedeeltelijk college krijgen op locatie en gingen onder andere de terrassen en winkels weer open.
De tweede stap is gepland op woensdag 19 mei. Binnensporten wordt dan bijvoorbeeld weer toegestaan en mogen zogeheten ‘doorstroomlocaties’ zoals een dierentuin buiten weer open. Op 9 juni wordt hopelijk de derde stap genomen, waarin we bijvoorbeeld weer thuis maximaal vier personen mogen ontvangen. En zeer belangrijk voor de horeca en cultuurbranche: horeca voor uiteten mag weer open, evenals culturele instellingen. Medio juni (16 juni) worden mogelijk evenementen weer toegestaan en mag de overige horeca ook open. Stap vijf staat op 7 juli gepland: dan gaat de toegestane groepsgrootte naar acht personen, evenals het aantal mensen dat je thuis mag ontvangen.
De laatste stap bestaat uit het loslaten van de basisregels, zoals het dragen van een mondkapje waar verplicht en het thuiswerken. Voor deze zesde stap is nog geen datum voorzien.
Gevolgen
Zo kunnen je medewerkers en eventuele bezoekers toch veilig en verantwoord op locatie komen. En gezien de ervaring van veel werknemers met thuiswerken, wordt een verandering in kantoorgebruik na corona ook verwacht. Veel werknemers ervaren gedeeltelijk thuiswerken als prettig en zullen dit vermoedelijk ook na corona deels willen blijven doen. Dit heeft o.a. impact op de vereiste kantoorgrootte en facilitaire aspecten daaromheen, zoals de catering. Schoonmaak en technisch onderhoud zal ook blijvend actief moeten reageren op bezetting.
Futureproof
Kortom: kijkend naar de stappen in de komende maanden en de veranderingen die deels blijvend zullen zijn door corona, is het verstandig om over de facilitaire inrichting van de toekomst te denken. Wilt u hierbij graag hulp van een ervaren partner? FAMAS denkt graag met u mee over uw uitdagingen en mogelijke oplossingen voor een futureproof facilitair management, dus neem contact op!